Οι νέοι κανόνες έφεραν ένα νέο σύστημα στην Formula 1.
Την κινούμενη πίσω αεροτομή αλλά τελικά θα κάνει την διαφορά;
Από τις νέες αλλαγές το 2011, η πιο σημαντική φαίνεται να είναι η κινούμενη πίσω αεροτομή, όπου υπόσχεται πιο “ενδιαφέροντες” αγώνες για τους οδηγούς και καλύτερο θέαμα για του φιλάθλους. Είναι μια ενδιαφέρουσα καινοτομία που θα δώσει στις ομάδες μια σημαντική τεχνική πρόκληση και είναι πιθανό να είναι ένα από τα πιο συζητήσιμα θέματα μέσα στην σαιζόν.Με την εισαγωγή της κινούμενης πίσω αεροτομής, είδαμε να “παίρνει πόρτα” η μπροστινή κινούμενη αεροτομή, ένα σύστημα που τελικά ίσως δεν έδωσε ποτέ πραγματικά τα αναμενόμενα, όπως μας εξηγεί ο τεχνικός διευθυντής της Renault, James Allison:
Την κινούμενη πίσω αεροτομή αλλά τελικά θα κάνει την διαφορά;
Από τις νέες αλλαγές το 2011, η πιο σημαντική φαίνεται να είναι η κινούμενη πίσω αεροτομή, όπου υπόσχεται πιο “ενδιαφέροντες” αγώνες για τους οδηγούς και καλύτερο θέαμα για του φιλάθλους. Είναι μια ενδιαφέρουσα καινοτομία που θα δώσει στις ομάδες μια σημαντική τεχνική πρόκληση και είναι πιθανό να είναι ένα από τα πιο συζητήσιμα θέματα μέσα στην σαιζόν.Με την εισαγωγή της κινούμενης πίσω αεροτομής, είδαμε να “παίρνει πόρτα” η μπροστινή κινούμενη αεροτομή, ένα σύστημα που τελικά ίσως δεν έδωσε ποτέ πραγματικά τα αναμενόμενα, όπως μας εξηγεί ο τεχνικός διευθυντής της Renault, James Allison:
«Η κινούμενη μπροστινή αεροτομή παρουσιάστηκε για να βοηθήσει στην προσπέραση, αλλά τελικά στην πράξη δεν είδαμε και μεγάλη διαφορά.
Αντ'αυτού χρησιμοποιήθηκε ως συσκευή για να βελτιστοποιήσει την ισορροπία του μονοθεσίου, όταν τα ελαστικά είχαν φθαρεί και το φορτίο καυσίμων είχε μειωθεί.
Για αυτό οι ομάδες ψήφισαν την απομάκρυνση της, για να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο με την πίσω αεροτομή, για να δούμε πιο πολλές ευκαιρίες για προσπεράσματα μέσα στον αγώνα.»
Πως τότε;
Εφόσον η κινούμενη μπροστινή αεροτομή δεν βοήθησε στα προσπεράσματα γιατί θα το κάνει η πίσω;
Η απάντηση βρίσκεται στον διαφορετικό τρόπο που αλλάζουν οι γωνίες των μπροστινών και πίσω φτερών για να υπάρξουν επιπτώσεις στη γενική έλξη του μονοθέσιου.
Εάν αλλάζει η γωνία του μπροστινού φτερού, αλλάζει μόνο την ισορροπία του μονοθεσίου, αλλά η γενική έλξη του μονοθέσιου παραμένει σχεδόν ίδια και ως εκ τούτου η ταχύτητα στην ευθεία κατά ένα μεγάλο μέρος μένει απρόσβλητη.
Εντούτοις, η αλλαγή γωνιάς της πίσω αεροτομής αλλάζει την έλξη του μονοθέσιου και επομένως η ταχύτητα στις ευθείες είναι εντυπωσιακά μεγαλύτερη.
«Αν μειώσετε την γωνία της πίσω αεροτομής, χάνει στην έλξη, όπως το περσινό σύστημα F-Duct,» εξηγεί ο Allison.
«Έτσι εάν δύο μονοθέσια συναγωνίζονται το ένα το άλλο, το αυτοκίνητο που έχει ρυθμίσει την πίσω αεροτομή, θα είναι σε θέση να πάει γρηγορότερα σε μια ευθεία, από ένα μονοθέσιο που δεν είχε αλλάξει γωνιά στην αεροτομή.»
Τώρα αν όλα τα μονοθέσια αλλάξουν ταυτόχρονα την πίσω αεροτομή, δεν θα δούμε καμία διαφορά σε αγώνα. Για αυτό μεγάλη προσοχή έχει δωθεί (εννοώντας τους κανονισμούς), για να ενθαρρύνονται πραγματικά τα προσπεράσματα. Οι κανόνες επομένως περιγράφουν ένα σύνολο περιστάσεων, κάτω από τις οποίες η γωνία της πίσω αεροτομής μπορεί να αλλάξει.
«Όλοι οι οδηγοί θα είναι ελεύθεροι να μειώσουν την γωνία των πίσω φτερών κατά τη διάρκεια των ελεύθερων και κατατακτήριων δοκιμών, αλλά στον αγώνα θα υπάρξουν περιορισμοί στη χρήση του» λέει Allison.
«Η αλλαγή στην γωνιά της πίσω αεροτομής θα γίνεται μόνο όταν το μονοθέσιο που “κυνηγάει”, θα είναι μέσα στο δευτερόλεπτα από το μπροστινό.
Έτσι εάν ένας οδηγός μπορεί να “ακουλουθεί” μέσα στο δευτερόλεπτο, στο μονοθέσιο του θα δίνεται η άδεια να χρησιμοποιήσει το κινούμενο φτερό στην εν λόγω ευθεία, κατά τη διάρκεια του γύρου.
Επιπλέον, οι ομάδες και η FIA έχουν προσπαθήσει να σχεδιάσουν ένα σύστημα που παρέχει αρκετή βοήθεια στο μονοθέσιο που ακουλουθεί, για να μπορεί να πραγματοποιεί ένα προσπέρασμα. Κανένας δεν θέλει να έχει ένα σύστημα που κάνει τα προσπεράσματα γραφικά.»
Σε συνθήκες αγώνων, το σύστημα θα αστυνομευθεί ηλεκτρονικά από τη FIA. Η ρύθμιση προεπιλογής είναι για το σύστημα να είναι εκτός λειτουργίας, αλλά μετά από δύο γύρους, το σύστημα θα ενεργοποιείται, υποθέτοντας ότι τα μονοθέσια έχουν τα κριτήρια που καθορίζονται για τη χρήση του.
Ένα φως θα εμφανίζεται αυτόματα στο πιλοτήριο όταν ο οδηγός έχει το δικαίωμα να αλλάξει γωνιά στην πίσω αεροτομή, που θα μπορεί να ενεργοποιηθεί πατώντας ένα κουμπί στο τιμόνι.
Αντ'αυτού χρησιμοποιήθηκε ως συσκευή για να βελτιστοποιήσει την ισορροπία του μονοθεσίου, όταν τα ελαστικά είχαν φθαρεί και το φορτίο καυσίμων είχε μειωθεί.
Για αυτό οι ομάδες ψήφισαν την απομάκρυνση της, για να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο με την πίσω αεροτομή, για να δούμε πιο πολλές ευκαιρίες για προσπεράσματα μέσα στον αγώνα.»
Πως τότε;
Εφόσον η κινούμενη μπροστινή αεροτομή δεν βοήθησε στα προσπεράσματα γιατί θα το κάνει η πίσω;
Η απάντηση βρίσκεται στον διαφορετικό τρόπο που αλλάζουν οι γωνίες των μπροστινών και πίσω φτερών για να υπάρξουν επιπτώσεις στη γενική έλξη του μονοθέσιου.
Εάν αλλάζει η γωνία του μπροστινού φτερού, αλλάζει μόνο την ισορροπία του μονοθεσίου, αλλά η γενική έλξη του μονοθέσιου παραμένει σχεδόν ίδια και ως εκ τούτου η ταχύτητα στην ευθεία κατά ένα μεγάλο μέρος μένει απρόσβλητη.
Εντούτοις, η αλλαγή γωνιάς της πίσω αεροτομής αλλάζει την έλξη του μονοθέσιου και επομένως η ταχύτητα στις ευθείες είναι εντυπωσιακά μεγαλύτερη.
«Αν μειώσετε την γωνία της πίσω αεροτομής, χάνει στην έλξη, όπως το περσινό σύστημα F-Duct,» εξηγεί ο Allison.
«Έτσι εάν δύο μονοθέσια συναγωνίζονται το ένα το άλλο, το αυτοκίνητο που έχει ρυθμίσει την πίσω αεροτομή, θα είναι σε θέση να πάει γρηγορότερα σε μια ευθεία, από ένα μονοθέσιο που δεν είχε αλλάξει γωνιά στην αεροτομή.»
Τώρα αν όλα τα μονοθέσια αλλάξουν ταυτόχρονα την πίσω αεροτομή, δεν θα δούμε καμία διαφορά σε αγώνα. Για αυτό μεγάλη προσοχή έχει δωθεί (εννοώντας τους κανονισμούς), για να ενθαρρύνονται πραγματικά τα προσπεράσματα. Οι κανόνες επομένως περιγράφουν ένα σύνολο περιστάσεων, κάτω από τις οποίες η γωνία της πίσω αεροτομής μπορεί να αλλάξει.
«Όλοι οι οδηγοί θα είναι ελεύθεροι να μειώσουν την γωνία των πίσω φτερών κατά τη διάρκεια των ελεύθερων και κατατακτήριων δοκιμών, αλλά στον αγώνα θα υπάρξουν περιορισμοί στη χρήση του» λέει Allison.
«Η αλλαγή στην γωνιά της πίσω αεροτομής θα γίνεται μόνο όταν το μονοθέσιο που “κυνηγάει”, θα είναι μέσα στο δευτερόλεπτα από το μπροστινό.
Έτσι εάν ένας οδηγός μπορεί να “ακουλουθεί” μέσα στο δευτερόλεπτο, στο μονοθέσιο του θα δίνεται η άδεια να χρησιμοποιήσει το κινούμενο φτερό στην εν λόγω ευθεία, κατά τη διάρκεια του γύρου.
Επιπλέον, οι ομάδες και η FIA έχουν προσπαθήσει να σχεδιάσουν ένα σύστημα που παρέχει αρκετή βοήθεια στο μονοθέσιο που ακουλουθεί, για να μπορεί να πραγματοποιεί ένα προσπέρασμα. Κανένας δεν θέλει να έχει ένα σύστημα που κάνει τα προσπεράσματα γραφικά.»
Σε συνθήκες αγώνων, το σύστημα θα αστυνομευθεί ηλεκτρονικά από τη FIA. Η ρύθμιση προεπιλογής είναι για το σύστημα να είναι εκτός λειτουργίας, αλλά μετά από δύο γύρους, το σύστημα θα ενεργοποιείται, υποθέτοντας ότι τα μονοθέσια έχουν τα κριτήρια που καθορίζονται για τη χρήση του.
Ένα φως θα εμφανίζεται αυτόματα στο πιλοτήριο όταν ο οδηγός έχει το δικαίωμα να αλλάξει γωνιά στην πίσω αεροτομή, που θα μπορεί να ενεργοποιηθεί πατώντας ένα κουμπί στο τιμόνι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου